Potilasturvallisuus

Potilasturvallisuus

  • on sitä, että potilas saa tarvitsemansa hoidon oikeassa paikassa, oikeaan aikaan
  • tarkoittaa, ettei hoidosta aiheudu estettävissä olevaa haittaa
  • kattaa sekä hoidon, lääkitys- että laiteturvallisuuden

Potilaalla on oikeus hyvään hoitoon ja hyvään kohteluun. Hoito on toteutettava yhteisymmärryksessä potilaan kanssa ja hänellä on oikeus suostua hoitoon tai kieltäytyä siitä.

Jos jokin meni pieleen

Aina hoito ei kuitenkaan suju toivotulla tavalla, vaikka kaikki tekisivät parhaansa. Useimmiten syynä on työntekijästä riippumaton tekijä tai häiriö joko toimintatavoissa tai järjestelmässä. Vastuu turvallisesta hoidosta on aina hoitavilla työntekijöillä, ja siksi on tärkeää selvittää, mitä on tapahtunut.

Jos mielestäsi on tapahtunut virhe, ilmoita siitä välittömästi henkilökunnalle tai anna palautetta kirjallisesti. Toivomme, että otat epäkohdan rohkeasti esiin sinua hoitavien ammattihenkilöiden kanssa. Välitön keskustelu on usein paras ja nopein tapa selvittää asia. Haluamme oppia virheistämme sekä saada kehitysehdotuksia toimintamme parantamiseksi.

Potilasturvallisuus on yhteinen asia

Turvallisen ja hyvän hoidon varmistamisessa myös sinulla on tärkeä osuus. Sinua hoitavilla henkilöillä pitää olla hoitoosi riittävä osaaminen sekä sinusta oikeat ja ajan tasalla olevat tiedot. Muistuta rohkeasti, jos henkilökunta unohtaa varmistaa henkilötietosi mennessäsi esimerkiksi tutkimuksiin, heidän antaessaan sinulle lääkkeitä tai käsitellessään tutkimustuloksiasi. Kerro tarpeeksi itsestäsi, sairaudestasi sekä käyttämistäsi hoitokeinoista.