Keski-Suomen sairaanhoitopiiri tarkentaa postilakon aikaisia toimintaohjeita asiakkailleen

Julkaistu 11.11.2019 klo 15.59

Posti- ja logistiikka alan unioni PAU:n lakko tulee vaikuttamaan Keski-Suomen sairaanhoitopiirin toimintaan monin eri tavoin, kuten asiakkaisiin liittyvään kirjeliikenteeseen. Lakon varmistuttua olemme täsmentäneet toimintaohjeita. Katso tästä myös edellisessä tiedotteessa julkaistut ohjeet postilakon ajalle.

Asiakkaat kutsutaan käynneille tekstiviestillä ja soittamalla – vastaathan puhelimeesi sen soidessa

Lakon aikana potilaat tullaan kutsumaan sairaalaan tekstiviesteillä tai tarvittaessa myös puhelimitse. Tekstiviestiin linkitetään sairaanhoitopiirin nettisivuilta mahdolliset hoito- ja valmistautumisohjeet. Kaikille kutsutuille lähetetään tekstiviesti ja tarvittaessa myös soitetaan. Etenkin kiireellisiin aikoihin (sekä leikkauksiin että kuvantamisiin) kutsuttaessa asiakkaille soitetaan aina.

KSSHP toivoo asiakkaiden ymmärtävän, että myös vieraasta numerosta tulevat soitot voivat olla tärkeitä puheluita liittyen kutsuihin ja puhelinyhteys on lakon aikana ainut tapamme välittää kiireellisiä kutsuja. Mikäli asiakas odottaa kutsua käynnille, mutta ei saa yhteydenottoa, kannattaa hänen soittaa keskussairaalaan itse. Nettisivuiltamme löytyy yksiköiden yhteystiedot, mutta epäselvissä tapauksissa neuvomme soittamaan puhelinkeskukseen (p. 014 269 1811).

Pidennämme laskujen maksuaikaa

Pidennämme paperilaskujen maksuaikaa 14 vuorokaudesta 30 vuorokauteen, jotta asiakkaamme kerkeävät saada laskut ajoissa ja reagoida niihin. Verkkolaskut toimivat normaalisti.
Mikäli ongelmatilanteita kuitenkin ilmenee, kehotamme asiakkaita olemaan yhteydessä asianomaiseen yksikköön niiden ratkaisemiseksi.

Epikriisit, käyntitekstit ja osa laboratoriotuloksista näkyvät Omakanta-palvelussa

Postilakon aikana emme pysty myöskään toimittamaan hoitopalautteita eli epikriisejä postitse. Epikriisien sekä yleisimpien laboratoriokokeiden tulosten tarkastelu hoituu lakon aikana kätevimmin sähköisestä Omakanta-palvelusta www.omakanta.fi.

Yhteydenpito Kelan sekä vakuutusyhtiöiden kanssa tapahtuu lakon aikana sähköisesti

Mahdolliset Kelaa tai vakuutusyhtiöitä varten toimitettavat lausunnot ja päätökset toimitetaan lakon aikana faxilla eikä tästä aiheudu asiakkaillemme lisätoimenpiteitä.

Sairauslomatodistukset ja lausunnot jaetaan toimipisteissä – sisäinen posti kuljettaa ne lähimmälle terveysasemallesi

Sairauslomatodistukset sekä asiakkaan tarvitsemat lausunnot pyritään lakon aikana antamaan asiakkaille mukaan käynnin yhteydessä tai niitä voidaan noutaa ohjeistetusti joko asiakkaan itsensä tai omaisen toimesta. Lakon aikana sairaanhoitopiirin sisäinen posti mahdollistaa sen, että asiakkaat voivat  noutaa todistukset omasta terveyskeskuksestaan. Menettelytavoista sovitaan aina käynnin aikana tai puhelimitse. Jyväskyläläiset hakevat todistukset keskussairaalasta ja maakunnan muut asukkaat omilta terveysasemiltaan.