Harjoitusohje pitkän alaraajakipsin kanssa

 

Harjoitusohjelma

Harjoittele säännöllisesti 2-3 kertaa päivässä. Harjoitteilla pyritään ylläpitämään lihasvoimaa sekä tehostamaan verenkiertoa kipsatussa jalassa. Turvotuksen hoitoon käytä kohoasentoa.

Kohoasento

Turvotuksen vähentämiseksi ojenna ja koukista varpaita tehokkaasti. Pidä kipsijalkaa kohoasennossa 20-30 min kerrallaan.

Reisilihasharjoitus

Jännitä reisilihas. Nosta kipsijalkaa suorana ylös ja laske takaisin alas.

toistot ………..

sarjat ……….. 

Pakaralihasharjoitus

Nosta kipsijalkaa ylös takaviistoon. Laske takaisin alas. Huom! Pidä lantio edessä.

toistot …………

sarjat ………..

Pakaralihasharjoitus

Nosta kipsiraaja alustalta ylös. Laske takaisin alas. Huom! Pidä lantio alustalla.

toistot …………

sarjat …………

Reisilihasharjoitus

Jännitä reisilihasta voimakkaasti kipsin sisällä 5 sekunnin ajan.

toistot …………

sarjat ………..

Fysioterapeutti ………………………………………………………..

puh. (014)