Kuntoutuminen avanneleikkauksen jälkeen

 

Avanneleikkauksen jälkeinen varoaika on 6-8 viikkoa.
Tänä aikana vältä raskaiden taakkojen (yli 1-2kg) nostamista ja kantamista. Kevyitä kotitöitä voit tehdä voinnin mukaan.

Mikäli koet limaa kertyvän hengitysteihin, jatka sairaalassa ohjattuja PEP -puhallusharjoitteita liman irtoamisen helpottamiseksi.

Yskäise hönkäisyä muistuttavalla, pehmeällä yskäisytyylillä (huffaus), jolloin vatsaontelon sisäinen paine vähenee. Yskäistäessä tue haava-aluetta tyynyllä tai käsillä.

 

 undefined   Varoaikana nouse vuoteesta kyljen kautta ja vältä vatsalihaksilla ponnistamista.
     
     
 undefined    
Kävely on avanneleikkauksen jälkeen suositeltavaa liikuntaa. Kävely auttaa toipumaan leikkauksesta ja parantaa yleiskuntoa sairaalassaolon jälkeen.

Kävellessä pyri pitämään hartiat rentoina ja ryhti mahdollisimman hyvänä leikkaushaavan kiristyksestä huolimatta.

Pyri kävelemään päivittäin tai lähes päivittäin, aloita pienistä matkoista voinnin mukaan.

 

 

4 viikon kuluttua leikkauksesta voit aloittaa syvien vatsalihasten harjoittamisen.

Tee tämä harjoite 5 – 6 päivänä viikossa.

 undefined    undefined    
Selinmakuulla polvet koukussa, kädet vartalon vierellä. Nosta uloshengityksellä päätä alustasta ja vie leukaa kohti rintaa. Sisäänhengityksellä laske pää rauhallisesti takaisin alustalle.


Toista liike hengityksen tahdissa 3 x 5 – 10 kertaa.

 

 6 viikon kuluttua leikkauksesta voit aloittaa vatsalihasten kevyehköt voimaharjoitukset.

undefined     undefined    
Selinmakuulla polvet koukussa, kädet ristissä rinnalla. Nosta uloshengityksen aikana pää, hartiat ja yläselkä alustasta. Sisäänhengityksen aikana palaa rauhallisesti jarruttaen takaisin alkuasentoon.

Toista liike hengityksen tahdissa 3 x 5 – 10 kertaa.

 

1 – 2 kuukauden kuluttua leikkauksesta voit palata pikkuhiljaa entisiin harrastuksiin.

 

 Fysioterapeutti: ___________________________________