Kuntoutuminen vatsan alueen avoleikkauksen jälkeen

 

Vatsan alueen avoleikkauksen jälkeinen varoaika on noin yksi kuukausi.
Tänä aikana vältä raskaiden taakkojen (yli 1-2kg) nostamista ja kantamista. Kevyitä kotitöitä voit tehdä voinnin mukaan.

Mikäli koet limaa kertyvän hengitysteihin, jatka sairaalassa ohjattuja PEP -puhallusharjoitteita liman irtoamisen helpottamiseksi.

Yskäise hönkäisyä muistuttavalla, pehmeällä yskäisytyylillä (huffaus), jolloin vatsaontelon sisäinen paine vähenee. Yskäistäessä tue haava-aluetta tyynyllä tai käsillä.

 

undefined  

Käytä sairaalasta saamaasi elastista vatsan tukivyötä varoaikana tai sinulle kotiutuessa erikseen annetun ohjeen mukaan.

Pue tukivyö päällesi ennen vuoteesta ylösnousua ja käytä liikkeellä ollessasi.

     
undefined   Varoaikana nouse vuoteesta kyljen kautta ja vältä vatsalihaksilla ponnistamista.
     
undefined    
Kävely on vatsan alueen avoleikkauksen jälkeen suositeltavaa liikuntaa. Kävely auttaa toipumaan leikkauksesta ja parantaa yleiskuntoa sairaalassaolon jälkeen.

Kävellessä pyri pitämään hartiat rentoina ja ryhti mahdollisimman hyvänä leikkaushaavan kiristyksestä huolimatta.

Pyri kävelemään päivittäin tai lähes päivittäin, aloita pienistä matkoista voinnin mukaan.

 

2 viikon kuluttua leikkauksesta voit aloittaa hyvin kevyen vatsalihasharjoittelun. Tämän tarkoituksena on saada vatsalihasten toimintakyvyn palautuminen käyntiin, jotta ne myöhemmin kestävät normaaleja päivittäisiä toimia. Lisäksi harjoittelu auttaa haavatyrän muodostumisen ehkäisyssä sekä selän lihastuen vahvistamisessa.

Tee tämä harjoite 5 – 6 päivänä viikossa.

undefined   undefined    
Selinmakuulla polvet koukussa, kädet vartalon vierellä. Nosta uloshengityksellä päätä alustasta ja vie leukaa kohti rintaa. Sisäänhengityksellä laske pää rauhallisesti takaisin alustalle.


Toista liike hengityksen tahdissa 3 x 5 – 15 kertaa.

2 viikon kuluttua leikkauksesta voit aloittaa myös kevyen vatsalihasten venyttelyn. Tämän tarkoituksena on palauttaa lihasten joustavuus ennalleen, ehkäistä haavasta muodostuvan arven kiristymistä sekä kohentaa vartalon ryhtiä.

Tee tämä venytysharjoite jokaisen vatsalihasharjoituksen jälkeen (5 – 6 päivänä viikossa).

undefined   undefined    
Selinmakuulla jalat suorina, kädet vartalon vierellä. Nosta sisäänhengityksellä kädet pään yli vartalon jatkeeksi. Laske uloshengityksellä kädet takaisin vartalon vierelle.

Toista liike hengityksen tahdissa 3 x 2 – 5 kertaa.

 6 viikon kuluttua leikkauksesta voit aloittaa vatsalihasten kevyehköt voimaharjoitukset.

undefined    undefined    
Selinmakuulla polvet koukussa, kädet ristissä rinnalla. Nosta uloshengityksen aikana pää, hartiat ja yläselkä alustasta. Sisäänhengityksen aikana palaa rauhallisesti jarruttaen takaisin alkuasentoon.

Toista liike hengityksen tahdissa 3 x 5 – 15 kertaa.

1 – 2 kuukauden kuluttua leikkauksesta voit palata pikkuhiljaa entisiin harrastuksiin.

 

 Fysioterapeutti: ___________________________________