Liikeharjoitteet alaraajan lymfaturvotuksen vähentämiseksi

 

Käytä harjoittelun aikana sinulla käytössä olevia kompressiotuotteita ja tee yhden raajan harjotukset molemmin puolin (terve alaraaja ensin). Toista liikeet 10 – 30 kertaa ja tee harjoitteita usemman kerran päivässä. Pidä turvonnutta raajaa usein kohoasennossa.

 

 undefined        
Selinmakuulla, pidä leikatun puolen alaraaja lievässä kohoasennossa tyynyillä, myös yöllä nukkuessasi. 

 

 undefined   

Laita kädet vatsan päälle.

Hengitä rauhallisesti nenän kautta sisään ja tunne kuinka vatsa pyöristyy.

 
 undefined       

Hengitä rauhallisesti pienestä huuliraosta ulos ja tunne kuinka vatsa laskeutuu rennoksi.

 

 undefined   

Purista pakarat yhteen, pidä hetki ja rentouta.

 

 undefined   

Koukista ja ojenna jalkaa alustaa vasten. 

 undefined       

Pidä liikkeen ajan tukijalka koukussa.

 

undefined        

Paina polvitaipeita kohti alustaa ja vedät nilkkoja koukkuun. Pidä hetki ja rentouta.

 

undefined   undefined  

Koukista ja ojenna nilkkoja rytmikkäästi mahdollisimman suurella liikeradalla.

undefined   undefined  

Koukista ja ojenna varpaita rytmikkäästi mahdollisimman suurella liikeradalla.

undefined   undefined  

Nouse rullaten vuoroin päkiöille ja vuoroin kantapäille.

Ota tarvittaessa tukea esim. seinästä.