Nukkuma-asennon muuttaminen selinmakuulla

 

undefined

Voimakasta lanneselän notkoa (lordoosi) voidaan tukea tyynyllä. Liian suuri tyyny kuitenkin lisää notkoa ja painetta lannerangan takaosan pieniin fasettiniveliin ja okahaarakkeet painuvat yhteen. Tämä voi aiheuttaa alaselän kipua ja jäykkyyttä.

undefined

Tyynyn sopiva paksuus riippuu lanneselän notkosta. Mitä voimakkaampi notko, sitä paksumpi tyyny tarvitaan ojentamaan sitä. Korkeampi tyyny vähentää myös ristiselän alueen painetta. Se helpottaa kipuoireita, jotka liittyvät alaselän lihasjäykkyyteen, yliliikkuvuuteen tai nivelrikkoon. Paksumpi tyyny vähentää enemmän patjasta ristiselkään kohdistuvaa painetta.

Tyynyn koko pitää sovittaa selän notkon suuruuden mukaan laitetaan se sitten ristiselän tai reiden alle.

Ensisijassa suositellaan tyynyn käyttöä reiden alle, jonka ansiosta alaselän pienten fasettinivelten paine laskee. Tyynyn pitää olla myös riittävän pitkä, että jalat eivät putoa sivulta tyynyn ohi.

Nukkumisergonomia©Medirehabook Kustannus Oy:n luvalla