Ohjeita ulkoisen kiinnittimen avulla korjatun rannemurtuman hoitoon

 

Pidä kättä koholla mahdollisimman paljon. Tue käsi kohoasentoon tyynyjen avulla, jalkeilla ollessa pidä kättä sydämen tason yläpuolella. Kohoasento vähentää turvotusta ja kipua. Käytä kivunhoitoon kipulääkkeitä lääkärin ohjeen mukaan.

Kevyitä askareita kuten napitus, pölyjen pyyhkiminen ja kevyiden esineiden nostaminen voit tehdä heti kun pystyt. Vältä kahvikuppia painavampien esineiden nostoa ja käden voimakkaita kiertoja.

Käyttämätön nivel jäykistyy nopeasti, joten aloita vapaiden nivelten harjoittaminen heti. Tee seuraavat harjoitukset säännöllisesti ja perusteellisesti päivittäin 2-3 kertaa. Aloita rauhallisesti ja lisää toistoja vähitellen 15–20 toistoon. Harjoitukset vilkastuttavat verenkiertoa, vähentävät turvotusta ja lievittävät kipua.

Harjoitukset

 

Sormet

Vie käsi nyrkkiin ja ojenna sormet suoraksi. Avusta tarvittaessa toisella kädellä.
Vie peukalo ja jokaisen sormen pää vuorotellen yhteen ja ojenna suoraksi

 

Kyynär- ja olkanivel

Koukista ja ojenna kyynärniveltä. Kurkota kohti kattoa.
Vie käsi niskan taakse ja venytä kyynärpäätä taaksepäin.

 

Ulkoisen kiinnittimen poiston jälkeen

Ulkoisen kiinnittimen poiston jälkeen käyttämättömät nivelet ovat jäykkiä ja kipeitä. Aloita käden käyttö ja rasittaminen kevyesti ja lisää rasitusta asteittain. Pyri käyttämään kättä mahdollisimman normaalisti esimerkiksi kevyissä kotitöissä, peseytymisessä jne. Ole varovainen nostamisissa kunnes puristusvoima lisääntyy. Pehmeä sidosrulla tai muu pehmeä rulla on hyvä harjoitusväline puristusvoiman lisäämiseen.

Edellisen harjoitusohjelman lisäksi tee seuraavat ranteen harjoitukset venyttäen rauhallisesti ääriasentoon. Tarvittaessa voit avustaa toisella kädellä. Tavoitteena on saavuttaa yhtä hyvä liikkuvuus kuin terveessä yläraajassa.

Harjoitukset

Taivuta rannetta ylös- ja alaspäin. Taivuta rannetta sivulta toiselle.

 

Tee kyynärvarren kiertoja. Tue kyynärvarsi esim. pöydän päälle ja käännä kyynärvartta
rauhallisesti niin, että vuoroin kämmenselkä ja kämmen ovat pöytää vasten.

 

Puristusvoimaharjoite

Käden, ranteen ja kyynärvarren liikkuvuuden, voiman ja koordinaation palautuminen on erittäin tärkeää. Kyynärvarren ja käden lihasvoima palautuu harjoittelun avulla muutamassa kuukaudessa. Mikäli harjoittelusta huolimatta nivelten liike ei lisäänny, voit kääntyä sinua hoitaneen fysioterapeutin puoleen tai oman terveyskeskuksen fysioterapiaan.

Fysioterapeutti

puh.