Polven liikeharjoittelu 6 viikkoa tekonivelleikkauksen jälkeen

 

Polven tekonivelleikkauksesta kuntoutuminen kestää kahteen vuoteen asti. Leikkauksen jälkeinen kipu ja turvotus helpottavat kuukausien kuluessa. Kuntoutuminen ja toimintakyvyn ylläpysyminen edellyttävät säännöllistä ja nousujohteista harjoittelua.

 Tekonivelleikkauksen jälkeen polvi on yleensä kipeä ensimmäiset kaksi - kolme kuukautta. Sen jälkeen kipu helpottaa vähitellen. Mikäli käytössä oleva kipulääkitys ei riitä, varaa aika omalle terveysasemalle.

 Kivusta huolimatta polven liikkuvuusharjoittelu on erittäin tärkeää. Harjoittelun mahdollistamiseksi on hyvä ottaa tarvittaessa kipulääkitystä. Harjoittelun aikana saa tuntua lievää tai kohtalaista kipua. Toisaalta säännöllinen liikeharjoittelu myös helpottaa kipua pitkällä aikavälillä.

 Tekonivelleikkauksen jälkeen turvotusta voi olla usean kuukauden ajan sekä polven että koko leikatun raajan alueella. Liikkuminen ja lepo sopivassa suhteessa, kohoasento ja kylmähoito lievittävät turvotusta. Jos polven turvotus selkeästi lisääntyy rasituksesta eikä lievity levossa, kevennä harjoittelua tilapäisesti.

 Varaa tarvittaessa aika harjoittelun ohjaukseen terveysaseman fysioterapeutilta.

Ohjeita liikkuvuusharjoitteluun:

  • Ota tarvittaessa kipulääkettä noin puoli tuntia ennen harjoittelua.
  • Harjoittele 2-3 kertaa päivässä.
  • Toista kutakin liikettä 3-5 kertaa.
  • Pidä venytys 20-30 sekuntia.
  • Tee 1-3 sarjaa.
  • Kuntoutumisen edetessä lisää toistoja ja sarjoja.
  • Pyri lisäämään liikettä vähitellen.
 
undefined 
 undefined  undefined

 

 Ohjeita lihasvoimaharjoitteluun:

  • Ota tarvittaessa kipulääkettä noin puoli tuntia ennen harjoittelua.
  • Harjoittele 2-3 kertaa viikossa
  • Toista kutakin liikettä 10-15 kertaa.
  • Tee 2-3 sarjaa.
  • Kuntoutumisen edetessä lisää toistoja ja sarjoja.

 

 undefined  undefined
 undefined  undefined