Liikeharjoitteet avosydänleikatuille

Tältä sivulta löydät avosydänleikkauksen jälkeiset liikeharjoitteet videoina. Ohjeet on jaoteltu yksittäisiin liikkeisiin, sekä yhtenäiseksi harjoitusohjelmaksi. Oheisten harjoitteluliikkeiden avulla huolehdit ryhdistäsi, olkaniveltesi liikkuvuudesta ja tehokkaasta hengityksestä, joihin leikkaushaavan kipu tai kireys voivat epäedullisesti vaikuttaa.

  • Tee harjoitteet kaksi kertaa päivässä.
  • Vältä raskaita nostoja ensimmäisen kolmen kuukauden ajan.
  • Ensimmäisten viikkojen ajan rintakehällä voit myös tuntea ohimenevää kivutonta napsuntaa.

Ohjeita liikkeiden suorittamiseen:

  • Ensimmäisillä harjoituskerroilla voit tuntea leikkausalueella pientä epämukavuuden tunnetta.
  • Harjoitteet eivät saa aiheuttaa kipua, ota tarvittaessa kipulääkettä noin puoli tuntia ennen harjoittelua.
  • Tee harjoitteet käsinojattomalla tuolilla istuen. Istuma-asentosi on parhaimmillaan, kun selkäsi on hieman irti selkänojasta, jalkapohjasi tukevasti lattiassa ja polvinivelissäsi on noin 90° kulma.
  • Muista hyvä ryhti harjoitellessa.
  • Hengitä sisään liikettä suorittaessa, hengitä ulos liikettä palauttaessa. Näin voit syventää hengitystäsi harjoittelun aikana.

Rauhallinen nyrkkeily

Kulmasoutu

Ylävartalon kierto

Käden nosto

Lapojen aktivointi

Hartioiden pyöritys

Niska-hartiavenytys

Avosydänleikatun harjoitusohjelma