Rinnan korjausleikkaus TRAM- tai DIEP-tekniikalla

 

TRAM = Transversus Abdominalis, poikittainen vatsalihas -kieleke

DIEP = Deep Inferior Epigastric Perforator -kieleke

Varhainen liikkeelle lähteminen leikkauksen jälkeen, omatoimisesti suoritetut päivittäiset toiminnot ja liikeharjoitukset edistävät toipumistasi. Liikeharjoitusten tavoitteena on hyvän ryhdin ja olkanivelen normaalin liikkuvuuden palautuminen, niska-hartiaseudun rentoutuminen sekä vatsalihasten toiminnan palautuminen. Tee harjoituksia 2-3 kertaa päivässä rauhallisesti venyttäen. Yleiskuntoa kohottavaa liikuntaa kuten kävelyä voit lisätä vähitellen.

Leikatun puoleisen yläraajan asento- ja liikerajoituksia ei ole. Pyri käyttämään molempia yläraajoja mahdollisimman normaalisti päivittäisissä toimissa kiputuntemuksia kuunnellen.

Kahden viikon kuluttua leikkauksesta voi aloittaa hyvin kevyet vatsalihasharjoitukset (kts. erillinen ohje).

Kolmen viikon ajan leikkauksesta tulee välttää vatsamakuuta sekä kielekkeen puoleisella kyljellä makaamista.

Kuuden viikon ajan leikkauksesta tulee vatsan ympärillä käyttää elastista tukivyötä liikkeellä ollessa. Pyri suoristamaan kävelyasentoa vähitellen normaaliksi muutamien ensimmäisten päivien kuluessa.

Kahden kuukauden ajan leikkauksesta tulee välttää raskaita ponnisteluja, nostoja, hyppelyjä sekä tärähtelyä aiheuttavaa liikuntaa. Kuntosaliharjoittelun voi aloittaa noin kahden kuukauden kuluttua leikkauksesta.

 

Liikkuvuusharjoitukset

Vuorokausi dreenien poiston jälkeen voit aloittaa niska-hartiaseudun liikkeillä: 

 undefined                                               

Kallista päätä olkapäätä kohti ja tunne venytys vastakkaisella puolella.

Tee pitkä, rauhallinen venytys molemmille puolille.

Toista 2-3 kertaa.

undefined  

Vedä lapaluut yhteen ja kierrä yläraajoja ulospäin peukalot edellä.

Ojenna samalla ylävartaloa suoraksi.

Toista 5-10 kertaa.

 

 

Kotona voit aloittaa vähitellen:

 

 undefined                                                Nosta yläraajaa etukautta peukalo edellä ylös ja laske alas.

Toista 5-10 kertaa.

 
 undefined    

Nosta yläraajat suorina etukautta ylös ja laske sivukautta alas.

Toista 5-10 kertaa.

 undefined    

Aseta yläraajat ristiin rinnan päälle.

Kierrä vartaloa ja tee sivutaivutus samaan suuntaan.

Anna katseen seurata liikettä.

Yhdistä liikkeeseen uloshengitys.

Toista molemmille puolille 5-10 kertaa.