Tahdistin ja liikunta

 

Kevyt arkiliikunta on suositeltavaa heti tahdistimen asennuksen jälkeen.

Jotta tahdistinjärjestelmä asettuu paikoilleen, on tahdistimenpuoleisen yläraajan liikkeet hyvä rajoittaa hartiatason alapuolelle kolmeksi viikoksi. Vältä yli yhden kilon painoisten esineiden nostamista ja kantamista viikon  ajan sillä yläraajalla, jonka puolelle tahdistin on asennettu. Viikon kuluttua tahdistimen asennuksesta on tärkeää aloittaa ylävartalon liikkuvuutta, lihasvoimaa ja ryhtiä säilyttäviä harjoituksia.

Kun tahdistimen asennuksesta on kulunut kolme viikkoa, pyri käyttämään molempia yläraajoja normaalisti. Voit palata vähitellen aktiiviseen elämään ja kohtuukuormitteisen liikunnan pariin. Urheilun voi aloittaa ensimmäisen seurantakäynnin jälkeen, 3-6 kk kuluttua tahdistimen asennuksesta.

Monipuolinen kuntoliikunta on sinulle hyväksi. Tahdistimen kanssa sopivat lähes kaikki liikuntalajit lukuun ottamatta ylävartaloon kohdistuvia kontaktiurheilulajeja. Liikunnan aikana on hyvä varmistaa, ettei tahdistimen alueelle kohdistu hankausta eikä iskuja. Ainoastaan taustalla oleva sydänsairaus voi rajoittaa liikuntaa.

Aloita harjoittelu ensimmäisen viikon jälkeen. Tee harjoitukset päivittäin kahden viikon ajan.

undefined

              undefined 

 

 

 

           Kädet yhdessä selän takana. Vedä
           lapaluita yhteen, kunnes venytys 
           tuntuu rintakehällä. Toista 5 kertaa.

 

   Nosta kädet suorina sivukautta olkapäiden
   tasolle ja taakse alas. Toista 10 kertaa. Voit
   tehostaa liikettä ½-1 kg painoilla.

 

 

 

undefined

 

undefined

 

 

 

           Istu selkä suorana. Vedä lapaluita yhteen ja
           sen jälkeen ojenna kädet suoriksi eteen.
           Pidä niska ja selkä suorana, hartiat alhaalla.
           Toista 10 kertaa. Voit tehostaa liikettä
           vastuskuminauhalla.

 

   Istu selkä suorana. Laita kyynärpäät suoraan
   kulmaan. Pidä olkavarret kiinni kyljissä, vedä
   lapaluut taakse-alas ja kierrä käsiä ulospäin.
   Toista 10 kertaa. Voit tehostaa liikettä
   vastuskuminauhalla.

Harjoitukset lähteestä: Daniels JD et al. Preventing shoulder pain after cardiac rhythm management device implantation: a randomized, controlled study. Pacing Clin Electrophysiol. 2011 Jun;34(6):672-8.