Synnytyksestä toipuminen

Synnytyksen jälkeen perhe siirtyy naistenosastolle, jossa seurataan synnytyksestä toipumista. Kohdun supistumista, jälkivuotoa ja mahdollisia leikkaus- tai repeämähaavoja ja niiden paranemista seurataan.

Jälkivuoto kestää keskimäärin kuusi viikkoa synnytyksen jälkeen. Ensimmäisinä päivinä se on veristä ja huomattavasti runsaampaa kuin kuukautisvuoto. Vähitellen vuoto niukkenee ja muuttuu rusehtavaksi. Imettäessä kohtu supistuu, jolloin vuoto voi olla runsaampaa. Etenkin uudelleensynnyttäjillä voi olla kivuliaita jälkisupistuksia, joihin tarvittaessa voi käyttää särkylääkkeitä. Jälkivuodon aikana tulehdusriski on suurempi, joten alapesu ja puhtaan siteen vaihtaminen joka wc-käynnin yhteydessä on tärkeää.

Välilihan leikkaus- ja repeämähaavat ovat usein kipeitä ja turvoksissa. Haavan ompeleet sulavat itsestään ja haava paranee muutamien viikkojen kuluessa. Lämpimällä vedellä suihkuttelu edistää paranemista. Haavakipuun voi käyttää särkylääkkeitä.

Raskauden ja synnytyksen jälkeen peräpukamat ovat yleinen vaiva. Niiden aiheuttamaa kipua voi hoitaa pukamiin tarkoitetuilla voiteilla. Peräpukamat paranevat yleensä itsestään ajan kuluessa.

Sektiosta toipuminen kestää pidempään kuin normaalista alatiesynnytyksestä, joten hoitoaika sairaalassa on yleensä hieman pidempi. Osastolla saat ohjausta leikkauksesta toipumiseen. Sektiohaava on yleensä kipeä varsinkin parina ensimmäisenä päivänä. Kipulääkettä saa aina tarvittaessa. Leikkauksen jälkeisenä päivänä liikkeelle lähteminen edistää toipumista, vilkastuttaa verenkiertoa ja suolentoimintaa sekä ehkäisee laskimotukoksia. Päivittäinen haavan suihkuttelu ja ilmakylvyt edistävät haavan paranemista. Ompeleiden poisto on noin viikon kuluttua leikkauksesta omassa neuvolassa tai terveyskeskuksessa. Toipuminen leikkauksesta kokonaan vie oman aikansa, joten kotona tulisi välttää kantamasta vauvaa painavampia esineitä sekä fyysisesti raskaita kotitöitä ja raskasta liikuntaa ensimmäisen kuukauden ajan.

Monipuolinen ruokavalio, liikunta ja lepo edistävät synnytyksestä toipumista ja auttavat jaksamaan. Juo runsaasti vettä, sillä imetys lisää ravinnon ja nesteen tarvetta. Liikunta vilkastuttaa verenkiertoa ja lihasten joustavuuden palautumista. Liikunnan avulla myös suolen ja virtsarakon toiminta tehostuvat.

Lantionpohjanlihakset heikkenevät raskauden aikana ja synnytyksessä. Se voi aiheuttaa virtsankarkailua. Lantionpohjanlihasten kuntouttaminen on erityisen tärkeää ja voit aloittaa niiden treenaamisen pian synnytyksen jälkeen.
Lantionpohjalihasten jumppaohje (pdf)

Synnytyksen jälkeen mielialan vaihtelut ovat tavallisia. Synnyttänyt äiti on erittäin herkkä ja itku voi tulla ihan itsestään. Tunteet voivat ailahdella laidasta laitaan. Tämä kaikki on normaalia, mielialan vaihtelut johtuvat muun muassa hormonaalisista syistä. Jos väsymys ja alavireinen mieliala eivät mene ohi ja lapsen hoitaminen tuntuu ahdistavalta, ota yhteyttä neuvolaan. Elämä pienen lapsen vanhempana ei ole aina helppoa. Yöunet jäävät usein lyhyiksi ja katkonaisiksi. Väsymys voi joskus tuntua ylivoimaiselta. Tällöin on hyvä ottaa päiväunia, kun se on mahdollista. Puoliso ja läheiset ovat usein avainasemassa äidin levon turvaamisessa. Oma aika ja virkistäytyminen on hyvä muistaa. Ystävien tapaaminen ja harrastukset virkistävät ja tuovat vaihtelua päivien rutiineihin.