Ohjeita koronavirukseen liittyen

Jos epäilet koronavirustartuntaa, voit ottaa meihin yhteyttä tekemällä oirearvion Omaolo.fi-palvelussa, soittamalla omaan terveyskeskukseesi tai päivystysapuun, josta sinut ohjataan tarvittaessa jatkotutkimuksiin. Huomioithan myös, että olemme rajoittaneet sairaalassa vierailua tartuntojen ehkäisemiseksi. Ethän tule sairaalaan flunssaisena. Lue lisää Jos epäilet koronavirustartuntaa-sivulta. Katso myös: Korona-tiedotus ja KSSHP:n alueen koronavirusepidemiatilanne ja annetut suositukset.

Kuumailmapallossa… ilmojen halki osaamista kehittämässä

9.4.2018 klo 10.00 Carita Lepikonmäki

Kun pohdin opetusylihoitajan työurani alkua sairaanhoitopiirissä, niin vertaan sitä kuumailmapallolentoon. Kysymyksiä heräsi ennen lentoa: ”Miten varustaudun ennen lentoa? Voiko palloa ohjata? Mihin se laskeutuu? Onko lentäminen turvallista?”

Mikä opetusylihoitaja? Mitä sellainen tekee? Olen varustautunut tälle lennolle huolella, vaikka en tiedä minne laskeudun, eikä ”palloa” voi täysin ohjata. Lentokorkeutta vaihtamalla lentosuuntaa voi kuitenkin hallita ja sitä työtä haluan tehdä hoitohenkilöstön osaamisen kehittämistä tukien. Tämä on ydintehtäväni.

Tulin tehtävääni viime syksynä terveydenhuollon opettajan työstä, jota ennen minulla oli 1998 vuodesta lähtien muun muassa sairaanhoitajana, terveyden edistämisen suunnittelijana, toiminnanjohtajana ja palvelupäällikkönä hyvin erilaisia työtehtäviä, laajasti julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluksissa. Terveystieteilijä etsi suuntaa, eikä koe ainakaan menneensä päin mäntyä pallolla, jonka polttoliekki edelleen palaa ja tuhahtelee tunnusomaisesti sekä kuuluu kauas.

Osaaminen ja kehittäminen kulkevat yhdessä. Ne ovat samalla lennolla. Olemme matkalla uuteen, niin sosiaali-ja terveysalalla kuin Sairaala Novassakin ja yksi tärkeä tehtävä on määrittää potilaslähtöisesti hoitotyötä, johon tarvitsemme osaavia ammattilaisia nyt ja tulevaisuudessa.  Olen saanut upean työn, jossa aiheet vaihtuvat laajalla rintamalla. Välillä suunnittelen yhteisömuusikoiden ja henkilöstön kanssa musiikin hyödyntämismahdollisuuksia potilaiden aktivoinnissa tai työstän eri foorumilla maakunnallista asiakas -ja potilasturvallisuusstrategiaa.

Kevään aikana kierrän eri erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon vuodeosastoja, tavaten potilastyössä olevaa hoitohenkilöstöä, kehittäjiä ja lääkäreitä. He kuvaavat yhteistyötapaamisissa potilasryhmittäin hoitotyön ydintoimintojen sisältöjä. Näistä nousee myös työn osaamisvaatimukset ja osaamisen kehittämistarpeet. Millaisia potilaita meillä on, mitä tarpeita heillä on ja millaista osaamista meillä tulee olla potilaita varten?

Tämä on työn perusta. Tällainen työskentelytapa on ollut antoisaa yksiköille, sillä he yhdessä keskustellen pääsevät myös hiljaisen tiedon lähteille ja saavat todellisia ahaa-elämyksiä sekä omaa työtä näkyväksi. ”Näin me teemme ja olemme siinä hyviä!” tai ”Tähän asiaan meidän pitää nyt tarttua ja kehittää toimivaksi!”

Vuodeosastojen lisäksi tällaista työtapaa toteutetaan tällä hetkellä valvontapotilaan hoitotyössä ja päiväsairaalatoiminnassa. Kehittämistyö tulee laajentumaan koko maakuntaan ja yhtenäistää sitä kautta käytäntöjä. Potilaspalautteet ja -kokemukset ovat ensiarvoisen tärkeitä kehittämistyön edetessä ja niitä voimme hyödyntää parantamalla potilaan ja läheisten kuulluksi tulemista.

Lento on turvallinen, kun se on hyvin suunniteltu ja toteutettu. Matkasta jää silloin hyvä fiilis.

Carita Lepikonmäki
opetusylihoitaja
Koulutuksen ja tutkimuksen vastuualue, KSSHP