Hyppää sisältöön
Keski-Suomen sairaanhoitopiiri

Ohjeita koronavirukseen liittyen

Jos epäilet koronavirustartuntaa, voit ottaa meihin yhteyttä tekemällä oirearvion Omaolo.fi-palvelussa, soittamalla omaan terveyskeskukseesi tai päivystysapuun, josta sinut ohjataan tarvittaessa jatkotutkimuksiin. Huomioithan myös, että olemme rajoittaneet sairaalassa vierailua tartuntojen ehkäisemiseksi. Ohjeet sairaalassa vierailuun. Lue lisää Jos epäilet koronavirustartuntaa-sivulta. Katso myös: Korona-tiedotus ja KSSHP:n alueen koronavirusepidemiatilanne ja annetut suositukset.

Ollaan ihmisiä ihmisille

18.1.2017 klo 9.00 Tuija Melville

Muistini syövereihin on piirtynyt elävästi miellyttävä muistikuva ensimmäisen luokan opettajastani Ellistä, joka kohtasi kaikki lapset iloisesti ja kunnioittavasti ja joka rohkaisi ja kannusti kaikkia oppilaitaan yksilöllisten vahvuuksien mukaan. Samalla tavoin muistan vuosien varrelta myös aivan toisenlaisen opettajani, joka kohteli luokan oppilaita eriarvoisella tavalla. Ne ovat muistikuvia, jotka eivät koskaan unohdu. Nuorena tyttönä en asiaa osannut sen kummemmin analysoida, mutta nyt tiedän, että molempien kokemuksieni pohjalla oli se, millä tavoin opettajani kohtasi ja kohteli minua.

Hyvä kohtaaminen ja kuulluksi tuleminen eivät ole vain koulumaailman haaste, vaan se on haaste kaikilla niillä aloilla, joissa tarvitaan ihmistyövoimaa. Aito läsnäolo, kuulluksi tuleminen ja hyvä kohtelu ovat säännöllisesti keskustelun alla myös terveydenhuoltoalalla ympäri Suomea ja maailmaa. Vaikka suurin osa asiakkaista on tyytyväisiä saamaansa hoitoon ja heidän mielestään hoitohenkilöstöön kuuluvat henkilöt ovat ystävällisiä, siitä huolimatta terveydenhuollossa eniten valituksia ja yhteydenottoja tulee nimenomaan kohteluun ja kohtaamiseen liittyen. Potilailta tulleiden palautteiden sisällöissä valitetaan mm. henkilöstön välinpitämättömyydestä, töykeydestä ja siitä, miten potilaille/asiakkaille tiuskitaan. Tämänkaltaisista palautteista ei voi kuin todeta, että niistä jokainen on liikaa. Hoitotyön ydin on kahden ihmisen kohtaaminen ja hyvä vuorovaikutus on siinä ensiarvoisen tärkeää ja sen edistäminen on jokaisen tehtävä.

Me kaikki kaipaamme kouluissa, kaupoissa, sairaaloissa ja missä ikinä sitten liikummekin, että meidät kohdattaisiin aidosti ja läsnä olevana. Hyvällä kohtelulla on myös valtaisat voimat. Kouluissa opettaja voi saada oppilaistaan paljon enemmän irti hyvällä kohtelulla kuin huonolla. Kaupoissa asiakkaat palaavat niihin liikkeisiin, joissa on miellyttävä asioida ja terveydenhuollon saralla on todettu useiden tutkimusten voimin, että mitä toimivampi vuorovaikutustilanne on, sitä tyytyväisempiä potilaat ovat saamaansa hoitoon.

Tänä vuonna Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä nostetaan voimallisesti esille potilaan saama kohtelu ja kohtaaminen. Aihetta käsitellään monin eri tavoin ja potilaita kannustetaan antamaan palautetta saamastaan hoidosta. Me haluamme kohdata, olla läsnä ja olla ihmisiä ihmisille.

Tuija Melville
Viestintäpäällikkö